De groenste wijk van Leiden

De wijkvereniging heeft onlangs onderstaande brief, over de opheffing van het fietspad langs de Willen de Zwijgerlaan, verstuurd aan wethouder Martine Leeuwis.

Geachte mevrouw Leewis,

Graag danken wij u voor de bereidheid op uiterst korte termijn met ons te
overleggen met betrekking tot het opheffen van het fietspad aan de
noordzijde van de Zijlbrug. Wij hebben daarbij duidelijk begrepen dat de
situatie ook u zorgen geeft over de veiligheid voor de grote aantallen
fietsers in beide richtingen en de vele gevaarlijke punten die op dit moment op
dit zuidelijke fietspad bestaan.

Wij hebben begrepen dat de voorgenomen opheffing van het fietspad een
voortvloeisel is van het kaderbesluit Leidse Ring Noord uit 2016, dat
inmiddels op verschillende punten is achterhaald. Vanuit ambtelijke zijde is
tijdens ons overleg bevestigd dat bij de procedure voor het vaststellen van
dit kaderbesluit 2016 onvoldoende communicatie is gepleegd omtrent de
consequentie voor dit drukke regionale fietspad aan de noordzijde van de
brug. Er is toen ook geen wettelijke procedure gevoerd voor het opheffen van
dit fietspad. Voor een deel is daarmee de huidige consternatie een gevolg
van onzorgvuldige communicatie in vorige collegeperiode.
Wij overwegen daarover een afzonderlijke WOB-procedure op te starten.

Uit de ambtelijke toelichting hebben wij begrepen dat het opheffen van het
fietspad vooral ook een gevolg is van de technische aanpassingen op de
Zijlbrug, zoals die door de Provincie gewenst geacht zijn. De wens voor
afzonderlijke slagbomen voor fietsers en voor een middengeleider op de
rijbaan voor het autoverkeer, zouden onvoldoende breedte geven voor een
fietspad aan beide zijden. Wij hebben daarover ook een WOB-verzoek bij de
Provincie Zuid-Holland lopen. Ondanks dat, concluderen wij toch dat het
opheffen van het fietspad en de keuze voor handhaven van het zuidelijke pad,
met name een gemeentelijke keuze is. Een keuze die wij gelet de aantallen
fietsers (gemiddeld 2900 aan noordzijde en 2000 aan zuidzijde), de
toenemende recreatieve functie naar het in ontwikkeling zijnde natuurgebied
in de Boterhuispolder en de vele gevaarlijke punten aan zuidelijke zijde, nog
altijd een onbegrijpelijke en onzorgvuldige keuze vinden.
Wij blijven daartegen bezwaar maken en zullen ons bezwaarschrift en WOB
verzoek dan ook handhaven.

Wij zijn blij met uw toezegging dat het fietspad aan de zuidelijke zijde op
korte termijn wat betreft veiligheid zal worden geoptimaliseerd evenals de
oversteek vanaf de IJsselmeerlaan naar dit fietspad. Ondanks deze toezegging
blijft onze grote zorg dat de maatregelen niet tijdig voor aanvang van het
schooljaar gerealiseerd zullen zijn en met name niet voldoende zullen
blijken te zijn. Er blijven ook na de voorgenomen aanpassingen te veel
conflictpunten aan deze zuidelijke zijde van de Willem de Zwijgerlaan en
Oude Spoorbaan/ Engelendaal bestaan. Het oversteken van de Willem de
Zwijgerlaan/ Ring Noord, zal naar onze mening een groot bezwaarpunt blijven
en niet passen binnen een fiets stimulerend beleid. Niet alleen de tijd van
de groenfase voor fietsers zal hier moeten worden geoptimaliseerd, maar het
zal ook nodig zijn dat er minimaal twee maal binnen de totale
verkeerslichtencyclus gelegenheid is voor fietsers om over te steken.

Dat terwijl de wettelijke procedure overeenkomstig de Wegenverkeerswet tot
het opheffen van het noordelijk fietspad nog loopt, de taluds naar de brug
reeds verwijderd zijn en daarmee een onherroepelijke situatie is ontstaan,
blijven wij zien als uitermate onbehoorlijk bestuur. Wij vinden dit ook niet
passen binnen het door het huidige college geformuleerde collegeprogramma.
Gelet het spoedoverleg en de daarin gegeven toelichting, hebben wij besloten
op dit moment toch geen juridische procedure te starten om een voorlopige
voorziening te eisen middels stilleggen van de werkzaamheden op de brug. Dat
neemt niet weg dat wij nu en in de toekomst zullen blijven aandringen op
terugkomst van een fietspad aan de noordelijke zijde van de Zijlbrug.
Wij zullen daar zeker ook alle politieke kanalen bij zowel de gemeente als de
provincie voor benutten.

Met vriendelijke groet,

Akke Timmermans- Kuiken, voorzitter wijkvereniging Merenwijk.

Louis Eggen, voorzitter werkgroep Verkeer en Mobiliteit